Myldretids blog

Bag om Myldretid. Satiriske julekalendere. Og det løse.

Arkivpakkekalenderen 13/24 og 14/24: Carl Hansen i Vejle

Skrevet | Endnu ingen kommentarer

Efterhånden har en del forskellige foretagender stået for bybusdriften i Vejle. I nyere tid bl.a. Umove, Bent Thykjær, Arriva og Wulff Bus. Men den hidtil længste periode med samme vognmand var årene fra 1943 til 1975, hvor Carl Hansens røde og sorte busser kørte rundt i byen.

Den store vognmand i Vejle

Carl Christian Hansen var født i 1892 og en driftig herre, der spillede en ikke ubetydelig rolle for rutebilerhvervet i Jylland op gennem 1920'erne. Så der var reelt tale om, at han flyttede sine aktiviteter til Vejle-området, da han i 1932 og 1934 overtog bilruterne Vejle-Esbjerg fra P. Chr. Petersen i Esbjerg hhv. Vejle-Egtved fra Jens Jensen i Vejle. Hans eksisterende ruter, der forinden var koncentreret i Aarhus-området, blev frasolgt, hvorimod hans turistbusvirksomhed "Carlsvognen" rykkede med.

Køreplan fra Danmarks Rejseforbindelser vinter 1970-71

Køreplan for ruten Vejle-Egtved-Vejen-Esbjerg. Fra Danmarks Rejseforbindelser vinter 1970-71.

Vejle Byomnibusser med dengang to bybusruter i Vejle blev overtaget af Carl Hansen i 1943, altså i en tid hvor rutebiler landet over blev taget ud af drift på grund af mangelsituationen og restriktioner på kørselsomfanget. De to ruter Mølholm-Grejsdalen og Trædballehus-Søndermarken var blevet etableret i 1922 og 1924 af Jens Anton Jensen, født 1870. Og i takt med Vejles udvikling efter krigen, udbyggede Carl Hansen bybussystemet.

Efter hans død i 1961 fortsatte selskabet som familiefirma, så umiddelbart satte de røde og sorte busser fortsat deres præg på Vejle og landruterne. Men som mange mange andre steder blev busdriftens økonomi vanskeligere og vanskeligere, efterhånden som privatbilen vandt frem, og løsningen blev ofte en offentlig overtagelse af bybusdriften. Sådan gik det f.eks. i Kolding, hvor Kolding Omnibusselskab i 1974 blev overtaget af DSB, og i Aalborg, hvor kommunen tog over, mens f.eks. Fredericia blev på private hænder.

I Vejle skete der det, at Vejle Kommune overtog bybusdelen af Hansens virksomhed. Det skete i 1975, hvorved Vejle Bustrafik blev skabt. Nye bybusser fik herefter "KS-farver", altså sennepsgul under vindueshøjde, hvid omkring vinduerne og gråt tag, ligesom f.eks. bybusserne i Esbjerg. Senere skiftede man til helgul. Og i 1995 lavede kommunen og københavnske Unibus et fælles aktieselskab, der drev bybusdriften frem til den første gang kom i udbud, hvor dette selskab imidlertid måtte se sig slået af Bus Danmark.

Køreplan for Vejles bybuslinje 7

Køreplan for Vejles bybuslinje 7 til Tirsbæk pr. 21. juni 1982. Som det ses, er der halvtimesdrift med 2 vogne mandag-fredag i dagtimerne.

Anderledes gik det for rutebilruterne, som i 1975 blev solgt til John Papuga i Brørup, mens turistdelen af virksomheden reelt blev videreført af Vejle Turisttrafik. Det var et selskab, der var blevet etableret af en af Carl Hansens tidligere turistchauffører Benny Petersen, og han overtog i praksis også de fleste af kunderne med tilhørende opgaver så som svømmekørsel.

Carl Hansen før Vejle

Som omtalt havde Carl Hansen så absolut et liv før Vejle. Trods en uddannelse som landmand kastede han sig fra foråret 1920 over det nye rutebilerhverv, hvor han oprettede en stribe ruter, hovedsageligt forskellige steder i Jylland. Det skete i samarbejde med den navnkundige J.W. Darr i Silkeborg, manden bag DAB. I begyndelsen var det ikke sådan, at man skulle have koncession til at drive en busrute, så man kunne bare annoncere ruten, køreplanen og priserne og gå i gang. Så det gjorde makkerparret, idet Carl Hansen kørte bussen, som J.W. Darr leverede. Når ruten var kørt op, solgtes den til en lokal vognmand, hvorefter Hansen og Darr oprettede en ny rute et andet sted efter samme opskrift. I 1923 kom så kravet om koncession, ligesom der nu skulle betales en afgift for at køre, og det bremsede i praksis modellen.

Carl Hansen slog sig nu ned ved Aarhus og drev nogle ruter herfra, ligesom turistkørslen blev etableret. I Aarhus-tiden var Carl Hansen bl.a. den første til at beklæde posten som formand for Andelsselskabet Aarhus rutebilstation.

Kilder og videre læsning:

Hansen, Mikael: Carl Hansen - en fuldblods iværksætter. I: Ugens Transport, 2. årgang, nr. 21, 2013, s. 22-25. Transportnyhederne.dk, Aarhus.

Hurup, Nic. (red.): Dansk Person- & Rutebiltrafik samt Falcks Redningskorps. Danske Erhvervs Forlag, København 1936.

Kommentarer

Ingen har endnu kommenteret dette indlæg.

Kommentér

Skal udfyldes!
Skal udfyldes! Vises ikke.