Myldretids blog

Bag om Myldretid. Satiriske julekalendere. Og det løse.

Arkivpakkekalenderen 5/24: Stationsbilen i Fakse

Skrevet | 1 kommentar

Først en undskyldning til de af jer, der er lokale nok til at have holdninger til, hvilken side af Tryggevælde Å, der er den rette, og om Fakse bør staves med 'x' eller 'ks'. Jeg har valgt det sidste.

Østsjællandske Jernbane, også kendt som Østbanen, havde i 1926 begivet sig ud i rutebilkørsel. I første omgang stod banen ikke direkte selv for driften, idet man blot havde nogle koncessioner og samarbejder med private vognmænd. Men fra 1. april 1931 påbegyndte banen egen rutebildrift med overtagelsen af ruterne Fakse Ladeplads-Køge og Fakse Ladeplads-Fakse-Fakse station.

Allerede 15. januar 1927 havde man dog fået etableret en rute, "stationsbilen", mellem Fakse A station og Fakse by, der kørte i forbindelse med banens tog, som der på dette tidspunkt var fem til syv af dagligt på Fakse-grenen. Fakse A station lå godt to kilometer fra Fakse by, hvilket hang sammen med, at Østbanen ved anlægget i 1870'erne var ført noget øst om byen med håb om transporter af træ fra Vemmetofteskovene. Der gik oprindeligt en direkte vej mellem byen og stationen, men denne blev "opslugt" af kalkbruddets udvidelser efter anden verdenskrig. Der var senere hen overvejelser om at forlægge banen, men det blev aldrig til noget.

Køre for "stationsbilen"

Køreplan for "stationsbilen" pr. 1. juni 1969.

22. maj 1977 lukkede Fakse A station imidlertid. Baggrunden var, at Østbanen og Faxe Jernbane, der hidtil havde ejet strækningen fra Stubberup til Fakse Ladeplads, var fusioneret. Siden maj 1927 havde Østbanens passagertog ganske vist været ført igennem til Fakse Ladeplads, men Faxe Jernbane havde fortsat kørt godstog mellem ladepladsen og kalkbruddet. Fra lukningen af Fakse A omdøbtes Stubberup, der oprindeligt havde heddet Fakse B, nok engang, og bar først navnet Fakse S, men fik siden navnet skrevet ud som "Fakse Syd".

Stationsbilen ændredes naturligvis også fra 22. maj 1977 til at køre mellem Fakse Syd og Fakse, hvor Østbanen overtog den eksisterende rutebilstation, som herefter har været betegnet Fakse Bystation. Stationsbilen blev nu også kaldt for Fakse bybus, og i en årrække i 1980'erne og 1990'erne havde den faste bus på ruten en særlig bemaling, der modsvarede Østbanens lommekøreplansdesign. Ved en renovering af Fakse Syd station i 1990'erne fik man gjort omstigning mellem bus og tog på dette sted særdeles ideel, idet der kun er få meter fra busdør til togdør og omvendt.

Fakse bybus ved Fakse Syd station

"Fakse bybus" ved Fakse Syd station i marts 2010. Samme år overgik kørslen til DitoBus, og linjen blev nedlagt. Foto: Thomas de Laine.

I trafikselskabsårene havde stationsbilen først rutenummer 320 og senere 725. Østbanen og senere datterselskabet Østtrafik kørte ruten helt indtil foråret 2010, hvor den efter et udbud overgik til DitoBus. DitoBus var dog ikke længe forinden blev ejer af Østtrafik, som ellers havde været det sidste tilbageværende privatbanerutebilselskab. Fakse bybus kørte dog kun videre indtil december-køreplansskiftet 2010, hvor man i stedet omlagde rute 76 mellem Fakse Ladeplads og Næstved til at binde Fakse Syd og Fakse Bystation sammen undervejs på sin rute. Det er den rute, der i dag hedder linje 630R.

Kilder og videre læsning:

Birch, Jens: Østbanen. Rutebiler 1926-1931-1991. Foreningen Busfronten, København 1991.

Plum, Ole-Chr. Munk: Østbanen 1879-2004. Dansk Jernbane-Klub, København 2004.

Se også Niels Munchs indlæg i Jernbanen.dk's forum.

Kommentarer

Mugge

Skrevet

Faxe bybus findes jo stadig ;-)

261 som kører lige præcis midt mellem togafgangene - og bliver kørt fast af en Sprinter :-D

Kommentér

Skal udfyldes!
Skal udfyldes! Vises ikke.